Společnost EKO-KOM pravidelně vyhodnocuje náklady obcí na sběr a nakládání s různými druhy odpadů. Získané výsledky pak veřejnosti poskytuje prostřednictvím infografik a odborných článků . Na základě požadavků směrnice o jednorázových plastech náleží již několikátým rokem obcím také odměna za úklid tzv. litteringových odpadů. Pojďme se tedy nyní podívat na to, jaké náklady mají obce právě s touto činností spojeny.
Littering je fenomén, jehož řešení v poslední době nabývá na intenzitě. Jedním z důvodů je evropská legislativa, která po transpozici do národní právního řádu zavazuje producenty vybraných výrobků, včetně obalů, proplatit obcím náklady na úklid pohozených odpadů (litteringu), a to především prostřednictvím kolektivních systémů.
Vzhledem k tomu, že je za tímto účelem třeba znát obecní náklady na úklid litteringových odpadů, přistoupila AOS EKO-KOM k podrobnému zjišťování výše těchto výdajů (nákladů) prostřednictvím Dotazníku o nakládání s komunálními odpady v obci se zaměřením na tříděný sběr. Tyto Dotazníky jsou jedním z nejobsáhlejších datových šetření v oblasti odpadového hospodářství v České republice, neboť vyplněný Dotazník odevzdá každoročně na 95 % obcí, což odpovídá 99 % obyvatel ČR.
Nejhodnotnější datovou sadu představují údaje o finančních nákladech obcí na sběr a svoz různých druhů odpadů uváděné v Tabulce 8 Dotazníku.
V důsledku vyvstalé potřeby řešit odměnu za littering přesněji, byly otázky týkající se dané problematiky od verze Dotazníku za rok 2022 rozšířeny a zpřesněny. Podoba dotazování je znázorněna na Obrázku 1.
Jednotlivé položky jsou podrobně popsány v Návodu na vyplnění Dotazníku, který naleznete na našem webu v této sekci.
Jelikož lze některé typy úklidu litteringu (zejména úklid černých skládek) provádět bez vzniku nákladů pro obec, je tak kromě samotné výše nákladů v Kč zjišťováno, zdali obec nerealizuje předmětné čištění, avšak s nulovými náklady. Pokud obec zvolí tuto možnost, do pole pro výši nákladů se automaticky vyplní nula a daná obec je v následujících výpočtech vedena jako obec s uvedenou relevantní hodnotou.
Odpočet DPH
V případě nákladů na úklid litteringu mají obce, které jsou plátcem DPH, možnost uplatnit odpočet DPH – podobně jako u tříděného sběru odpadů. Jedná se o odpočet DPH na služby poskytované obcemi autorizovaným obalovým společnostem a kolektivním systémům. Odpočet DPH je možné také uplatnit na náklady vzniklé úklidem zbytků z tabákových výrobků a jiných výrobků dle směrnice o jednorázových plastech, resp. zákona o omezení dopadu vybraných plastových výrobků na životní prostředí.
Sebraná data byla očištěna o zjevné překlepy, statisticky vyhodnocena a dále očištěna o statisticky odlehlé hodnoty na základě metodiky obvykle používané pro zpracování všech ekonomických dat. Dále jsou náklady obce upraveny o odpočet DPH, pokud obec výši tohoto odpočtu uvedla. Statistické posouzení probíhá na datech normalizovaných tak, aby mohlo dojít k jejich porovnání. V případě litteringu neexistuje věrohodný datový zdroj o množství odpadu (obce obvykle neevidují množství sebraných litteringových odpadů odděleně od dalších odpadových toků), k němuž by bylo možné náklady vztáhnout, data jsou tedy normalizována počtem obyvatel.
Následně byly stanoveny střední hodnoty všech tří výše uvedených položek, a to jak za celou republiku, tak rovněž za tzv. velikostní skupiny obcí, tj. skupiny obcí rozdělených dle počtu obyvatel.
Při zpracování dat v AOS EKO-KOM je nejčastěji používána metoda váženého průměru a metoda mediánu. Jelikož řada obcí deklaruje, že úklid provádí s nulovými náklady, jsou takové hodnoty do výpočtu započteny. S ohledem na požadavek relevantních legislativních dokumentů (mj. zákon o obalech), že náklady nemají být stanoveny v nepřiměřené výši, jsou pro výpočet odměn pro obce používány mediánové hodnoty. Jejich použitím je zajištěno, že obcím s nižšími náklady v dané velikostní skupině nejsou propláceny neoprávněné náklady. Zároveň je vhodné připomenout, že některé obce úklidy neprovádí vůbec nebo nejsou schopny náklady na ně vyčíslit.
Pokud některé obce náklady neuvádí, nemusí to nezbytně znamenat, že úklidy nerealizují. Řada obcí není prozatím schopná náklady přesně vyčíslit, jelikož požadavek na jejich oddělené sledování vznikl teprve s příchodem směrnice o jednorázových plastech. Pokud bude v budoucnu narůstat počet obcí, které u daných položek budou uvádět nenulové hodnoty, lze očekávat také změnu výše středních hodnot.
Je však třeba opět upozornit, že normalizovaná výše nákladů je vztažena pouze k počtu obyvatel obcí, jež uvedly buď konkrétní výši nákladů anebo, že daný typ úklidu realizují s nulovými náklady. Nelze tedy tvrdit, že s přibývajícím počtem vzorků se budou také automaticky zvyšovat střední hodnoty daných ukazatelů.
Získaná data jsou využita ke konstrukci sazby odměny za littering (Odměna za úklid jednorázových plastových obalů). Jedná se o odměnu sloužící k úhradě nákladů vynaložených na úklid odpadu z jednorázových plastových obalů uvedených v části C nebo D přílohy č. 4 zákona č. 477/2001 Sb., o obalech, ve znění pozdějších předpisů, kterého se osoby zbavují mimo místa určená k jeho odkládání a nákladů vynaložených na následnou přepravu a zpracování tohoto odpadu.
Výše odměny je stanovena dle aktuálně platné metodiky, která se může postupně vyvíjet. Metodiku výpočtu této odměny naleznete zde .
Je však důležité zmínit, že odměna obcím pokrývá jen průměrné náklady na úklid volně pohozeného odpadu (tzv. litteringu) a z nich navíc pouze poměrnou část odpovídající předmětným obalům vyjmenovaným ve výše uvedeném právním předpisu. Ačkoli je při úklidu čištěn veřejný prostor od širokého spektra odpadů, směrnice o jednorázových plastech specifikuje, že úhrada nákladů má být vztažena pouze k jejich zlomku. V případě AOS EKO-KOM se jedná pouze o úzce vymezenou skupinu jednorázových plastových obalů, jejichž přehled najdete zde.
Na vypočtenou výši nákladů za každý typ úklidu je aplikována výše podílu předmětných obalů, jež jsou v daném typu úklidu zastoupeny. Tyto hodnoty zjišťuje AOS EKO-KOM intenzivním šetřením prostřednictvím rozborů litteringového odpadu.
Průběžně je analyzována skladba odpadů sebraných jak při ručním a strojním čištění, tak i při úklidech černých skládek napříč celou Českou republikou. Analýze jsou podrobeny pouze ty odpady, jejichž úklid obec skutečně zajistila, nejsou tak vytvářeny žádné umělé vzorky litteringových odpadů. Při analýzách skladby černých skládek dochází po domluvě s příslušnou obcí a lokální svozovou společností k odklizení celé černé skládky.
V průběhu roku 2023 bylo analyzováno celkem 52 vzorků litteringových odpadů a pro rok 2024 bylo naplánováno analyzovat dokonce 71 vzorků.
Na základě výsledků těchto rozborů jsou pak každoročně aktualizovány výsledné podíly jednorázových plastových obalů, za jejichž sběr mají být obci náklady uhrazeny. Pro výpočet odměn v roce 2024 byly použity podíly uvedené v Tabulce 2.
Jak je vidět, podíly těchto vybraných jednorázových plastových obalů na litteringu jsou velmi malé. Další odpady, jejichž úklid obce zajišťují při ručním čištění a úklidech černých skládek, jsou např. kovové nebo skleněné odpady, elektroodpady, stavební a demoliční odpady, nábytek a sanita, pneumatiky nebo zbytky tabákových výrobků.
V případě strojního čištění je pochopitelně naprostá většina hmotnosti tvořena štěrkem a prachem, na podzim pak listím, a pokud se jedná o mokré čištění, tak také vodou. Ačkoli byl výsledný průměrný podíl v tomto typu čištění menší než 1,0 % hmotnosti, pro výpočet odměny v roce 2024 byla použita zaokrouhlená hodnota.
Jelikož je Odměna za úklid jednorázových plastových obalů vyjádřena v Kč na jednoho obyvatele a rok, je v její výši již přímo zohledněn podíl jednorázových plastových obalů. Na rozdíl od Odměny za zajištění obsluhy míst zpětného odběru tak nejsou podíly jednorázových plastových obalů uváděny přímo v Ceníku odměn.
V letech 2023 a 2024 byla všem velikostním skupinám obcí stanovena jednotná průměrná sazba Odměny za úklid jednorázových plastových obalů. Jelikož jsou však náklady uváděné do Dotazníků menšími obcemi již několik let v řadě výrazně nižší než náklady větších měst, bude od roku 2025 přistoupeno k diferenciaci sazeb odměn pro jednotlivé velikostní skupiny.
Multikomoditní sběry nejsou v ČR žádnou novinkou a mají zde dlouholetou tradici. V různých podob...
Společnost EKO‑KOM pravidelně vyhodnocuje náklady obcí na sběr a nakládání s různými druhy odpad...
Aktualizováno 16. 9. 2021. Byly doplněny výtěžnosti odpadů za velikostní skupiny a kraje. Na ...
Rok 2022 přináší pro obce a města řadu změn a nových povinností plynoucích z nové odpadové legis...